Jump to content

Chocará el Cometa C/2013 A1 contra Marte?


criswille

Publicaciones recomendadas

Parece que no che... al menos según el estudio de esta gente:

Trajectory analysis for the nucleus and dust of comet C/2013~A1 (Siding Spring)

Davide Farnocchia, Steven R. Chesley, Paul W. Chodas, Pasquale Tricarico, Michael S. P. Kelley, Tony L. Farnham

(Submitted on 17 Apr 2014)

Comet C/2013 A1 (siding Spring) will experience a high velocity encounter with Mars on October 19, 2014 at a distance of 135,000 km +- 5000 km from the planet center. We present a comprehensive analysis of the trajectory of both the comet nucleus and the dust tail. The nucleus of C/2013 A1 cannot impact on Mars even in the case of unexpectedly large nongravitational perturbations. Furthermore, we compute the required ejection velocities for the dust grains of the tail to reach Mars as a function of particle radius and density and heliocentric distance of the ejection. A comparison between our results and the most current modeling of the ejection velocities suggests that impacts are possible only for millimeter to centimeter size particles released more than 13 au from the Sun. However, this level of cometary activity that far from the Sun is considered extremely unlikely. The arrival time of these particles spans a 20-minute time interval centered at October 19, 2014 at 20:09 TDB, i.e., around the time that Mars crosses the orbital plane of C/2013 A1. Ejection velocities larger than currently estimated by a factor >2 would allow impacts for smaller particles ejected as close as 3 au from the Sun. These particles would reach Mars from 43 to 130 min after the nominal close approach epoch of the purely gravitational trajectory of the nucleus.

Fuente: http://arxiv.org/abs/1404.4640

Enlace al comentario

Buenisimo haber reflotado este tema !!!

¿Alguien sabe donde va a estar Marte para esa fecha?, me parece que lo perdimos....no me he fijado en el Skymap

Enlace al comentario

Hola

No, no lo perdimos. En esa fecha Marte estará al Oeste y bien a tiro para observar. Los 2 objetos bastante juntitos incluso entran perfectamente en el campo de los 20x80.

Siding.jpg.55434e583fdc1c73f44751482ada2

Enlace al comentario

Cris acabo de actualizar el Stellarium con la info del MPC, pero a mi en la misma hora y fecha me tira q va a tener magnitud 11. Cual va a ser entonces la verdadera magnitud? En el tuyo marca 8

Enlace al comentario

Hola Moska

Yo bajé los datos del MPC. Tenes bien puesta la fecha?

De todos modos yo no confío nunca en estas predicciones de magnitud porque nunca coinciden con la realidad.

Despreocupate por eso. Las coordenadas de AR y DEC te dan igual? (solo por curiosidad porque la verdad que la magnitud que tira el programa respecto a las predicciones, repito que no es confiable)

saludos

Enlace al comentario
Hola

No, no lo perdimos. En esa fecha Marte estará al Oeste y bien a tiro para observar. Los 2 objetos bastante juntitos incluso entran perfectamente en el campo de los 20x80.

Gracias Cris! Buen dato! y que suerte que aun lo tangamos a la vista!

Enlace al comentario

Crear una cuenta o conéctate para comentar

Tienes que ser miembro para dejar un comentario

Crear una cuenta

Regístrese para obtener una cuenta nueva en nuestra comunidad. ¡Es fácil!

Registrar una nueva cuenta

Conectar

¿Ya tienes una cuenta? Conéctate aquí.

Conectar ahora
×
×
  • Crear nuevo...